30 de gener. En aquesta data a moltes escoles es celebra el DENIP, acrònim del Dia Escolar de la No-violència i la Pau, que es celebra des de 1964 al nostre país de la mà del poeta i pacifista Llorenç Vidal i que en d'altres contrades del planeta amb calendaris escolars propis de l'hemisferi sud es celebra el 30 de març.
Dediquem aquesta data en especial a destacar la cultura no violenta i pacifista. No ens enganyem però. A les escoles es celebra en aquest dia però es practica diàriament des del matí i fins a la tarda i més enllà d'aquest horari quan es fan colònies, sortides o activitats escolars fora de l'horari lectiu. I la nostra escola no n'és una excepció tenint en compte a més el perfil franciscà en la manera d'educar.
Es tria aquesta data tot recordant la desaparició de Mahatma Gandhi (1869 - 1948), el líder pacifista que va defensar i promoure resistència pacífica, l'absència de la violència i refermar la pau enfront de la injustícia. Ho va fer amb tanta passió i fins a les últimes conseqüències, ja que va ser assassinat per aquest motiu. Va doncs també per a la seva figura i el seu llegat, la commemoració d'aquest dia i la necessitat de mantenir-lo ben viu en el calendari escolar.
Al nostre centre pensem que una educació inspirada en una cultura de pau i de no violència hauria de permetre al nostre alumnat adquirir coneixements, capacitats, actituds i competències que reforcin el seu desenvolupament com a ciutadans i ciutadanes globals que siguin alhora crítics i compromesos/es amb els seus drets i amb els de les altres persones.
Així doncs, a les classes en parlem dies abans, només començar l'any, adequant el discurs a les característiques de cada grup classe i vinculant els problemes de convivència locals que trobem al nostre entorn (el pati, la classe, el poble, el país) amb els problemes que es viuen a d'altres indrets del món i refermant el nostre compromís per a resoldre'ls tots ells de la mateixa manera: a través de la cultura de la pau.
El dia 30 de gener i amb la feina feta tant a les tutories com a l'àrea d'Educació Religiosa, sortim al pati i formem amb tot l'alumnat i claustre de mestres, el símbol de la pau a la pista. A més, descobrim l'origen d'aquest símbol i el per què se l'associa a la pau. Ho fem envoltats de les notes de la cançó "We are the world" de Michael Jackson i enregistrada amb nombrosos artistes que hi col·laboraren sota el nom de "USA for Africa"; publicada el 1985 per a obtenir fons per a mirar de resoldre el gran episodi de fam que vivia en aquell moment Etiòpia.
Tot seguit, les nenes i els nens de l'escola passen al gimnàs, on l'alumnat de 5è de Primària, ha preparat un teatre d'ombres a les classes d'Educació Física. Enguany la proposta s'ha centrat en escollir una cançó que ens parli de la pau i que serveixi d'argument per a poder fer un teatre per a totes les edats i l'escollida ha estat "Blowin in the wind" de Bob Dylan, el cantautor nord-americà amb una immensa trajectòria i influència en el món de la música que no descobrirem ara i guardonat, a més, amb el Premi Nobel de Literatura el 2017 "per haver creat una nova expressió poètica en la gran tradició nord-americana de la cançó". Com a anècdota, que no vol dir que sigui irrellevant, val a dir que Dylan recull pel premi l'abril de 2017 i en el seu discurs d'agraïment diu: "tot el que vaig aprendre ho vaig aprendre a primària".
Aquesta magnífica peça del 1963 va ser traduïda i interpretada d'una manera excepcional el 2000 per Gerard Quintana i Jordi Batista agrupats sota el nom d'Els miralls de Dylan amb el nom de "Escolta-ho en el vent". Aquesta bonica versió és la que vam triar per a posar en escena les titelles d'ombres.
Amb bona part del material audiovisual d'aquesta jornada emotiva i reivindicativa hem fet un petit resum que us afegim a continuació, convidant-vos d'aquesta manera, a prendre part amb la vostra visualització de la nostra proposta pacifista i eixamplar el missatge de Gandhi: "no hi ha camí per a la pau; la pau és el camí".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.